Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Butiksförsäljning - ta bort skyltarna


Smarta tips för butiker

Har du också nejskyltarna framme?

* Endast kundtoalett!
* Rör ej!

Många företag har bestämt sig för att det är deras jobb att uppfostra kunder. Man ser det överallt, på restauranger, i butiker och på alldeles för många andra ställen.

Jag kan förstå att glass i handen på en fyraåring är de nya produkternas värsta fiende, men din arga skylt gör inte kunderna på köphumör. Man kan inte bygga en butik efter den procent av kunderna som är rättshaverister, som river upp förpackningar, som provsmakar av maten i hyllorna, som saknar all vett och sans.

* Ingen mat och dryck i butiken!
* Endast kundparkering!
* Prova inte själv- invänta personalen!
* Bygg inte varuberg!

Problemet här är naturligtvis att de 99 % av kunder som inte river upp förpackningar känner sig illa till mods av tonen i meddelandet. Budskapet är att alla kunder är misstänkta. Alla är knarkare och äckliga typer som kommer in för att skjuta i sig en spruta eller oansvariga föräldrar som släpar in barn med rinnande chokladglassar bland ditt vita linne.

Och missförstå mig rätt. Jag VET att alla de här skyltarna har ett vettigt skäl och en logisk förklaring - FÖR DIG som varje dag ser konstiga beteenden i butiken. För de flesta kunder däremot kan det vara tvärtom. Ibland hjälper det att bara ta bort utropstecknen, de som bara visar hur arga ni är på folk som inte beter sig. Det kan också vara en bra idé att formulera om skyltarna så att de känns trevligare. Istället för att ha en uppfostrande skylt med att lägga varorna med märkningen mot kassören. Skriv. "Vi ger dig snabbare service om du lägger märkningen mot kassören". Kunden struntar inte i dina arbetsskador, men det är inte något de tänker på. Kunder vill veta varför något är bättre för dem. Om du kan visa dem det så gör de gärna som du vill


Vill du inspiration, knep och råd om att sälja mer i butiken?
Lär dig allt i 1000 tips om att sälja mer i din butik

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Butikstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap