Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Butiksförsäljning - så tar du betalt för service


Smarta tips för butiker

Jag upphör aldrig att förvåna mig över hur butiker inte tar till vara kundernas vilja att betala mer för bra service.

Ta mig till exempel. Jag är en mycket bra datoranvändare, men fattar inte, och vill inte ens fatta alla begrepp som har med det rent tekniska i datorer att göra. Men....ändå tvingas jag att lyssna på och sätta mig in i saker som intresserar mig så lite att jag är beredd att gå tre kilometer i hällande regn hellre än att prata med någon om till exempel operativsystem.

Säg att det fanns en datorbutik med personal som sa så här: Jag ska gå igenom några frågor med dig för att avgöra vilken dator som passar dig bäst:

*Vad behöver du datorn till?
*Hur länge brukar du ha en dator?
*Ska den stå på en särskild plats eller vill du flytta den ibland?
*Är det flera som ska använda datorn?
Osv...

Vore inte det underbart?

Och, jag skulle nå himlen om de också sa: "Kan inte du komma in hit med alla dina papper och sånt så lägger vi in dina lösenord till e-post och allt du behöver innan du går hem med datorn".


De skulle ta betalt för det såklart, Självklart, inget snack om det. Och jag skulle betala med glädje.

Så frågan är - vad är det för krångel med din produkt som kunderna skulle kunna få hjälp med av dig och betala för. Om svaret är självklart så har du hittat en egen motorväg rakt till banken.

Lästips som andra har gillat

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Butikstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap