Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Butiksförsäljning för riktiga proffs


Smarta tips för butiker nummer 36


Ibland blir man verkligen förvånad över hur kortsiktigt somliga butiker resonerar.

Sa jag "förvånad"? Jag menar egentligen förbannad.

En normal shoppingupplevelse för mig brukar vara så här:
1. Jag handlar något och blir glad och nöjd.
Slutet gott allting gott.

Men det kan också bli så här:
1. Jag handlar något och blir glad och nöjd.
2. ...Till den där saken går sönder utan anledning/inte funkar som de lovat/inte lever upp till löftet på annat sätt
3. Jag går tillbaka och vill lösa problemet.
4. ....Och möts av en annan stämning, misstänksamhet och kanske rent av en otrevlig attityd.

Mitt problem är ganska litet här ändå. Nästa gång jag ska handla går jag ju inte dit. Så enkelt är det för dig och mig att avsluta en relation med en butik.

Vad de inte förstått är HUR viktig relationen är för mig. De har inte förstått att att jag i och med mitt första köp var beredd att göra dem till min leverantör för livet utan kompromisser.

...Så är det och jag ska förklara varför.

I min värld finns det två typer av kunder - de i huvudsak priskänsliga och de i huvudsak problemkänsliga. Jag tillhör den andra kategorien. Om jag vet att de jag köper av är villiga att göra allt de kan för att lösa mina problem (om det blir problem) är jag deras bästa kund. Då struntar jag i vad det kostar att handla där. Om jag vet att de jag köper av ser vår relation som långsiktig tar jag gärna en omväg för att gå till dem istället för till en butik där det är billigare.

Om något företag visar mig att de vill lösa mina problem blir jag så lojal att jag snackar om det överallt.
Jag har nämligen inte tid med problem. Jag har inte tid att gräla. Inte tid att gå till konsumentverket. jag har till och med slängt två datorer för att de inte fungerade istället för att vända mig till butiken och de ska börja krångla med mig. Det är SANT.

Så för att fånga sådana som mig - sluta sänk priserna - ta mer betalt istället men visa också vad som händer om något inte kommer att fungera.Gör mig trygg. Ge mig en lista på vad jag ska göra om något blir problem. Visa hur jag ska gå tillväga om något inte kommer fungera. Sätt ett papper i händerna på mig med telefonnummer. Dalta med mig och du ska få se en vidöppen plånbok varje gång vi ses.

Vi ses?


Lästips som andra har gillat

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Butikstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap