Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så gör du ett bra intryck på första kundmötet

När du träffar en kund för första gången är det spännande, ibland lite för spännande. Du vill göra ett bra intryck eftersom du vet att kunden först köper dig innan han/hon kan överväga att köpa det du säljer. Så här gör du för att ge dig själv de bästa chanser du kan få.

1. Sök på din kontakts namn hos sökmotorerna. Har han/hon ett ovanligt namn kan du hitta bra information som inte bara är yrkesrelaterad utan av mer privat natur. Han/hon kanske spelar golf, handboll, är aktiv i svampföreningen. Du letar efter gemensamma intressen. Dammsug kundens hemsida och leta efter var du kan komma in. Läs gamla pressreleaser. Plugga in det företaget anser sig vara och vad de skulle kunna bli med din hjälp.

2. Kom i tid. Var aldrig sen till ett möte med en kund. Om något händer och du inte kan komma i tid – ring i god tid innan och berätta det, inte fem minuter efter att du skulle ha varit där. Det är MYCKET viktigt för många. Jag tycker att det är intressant att se hur det slösas med tid hela tiden. Säljare som ska träffa mig kommer en kvart sent och ber om ursäkt när de kommer. De ligger redan risigt till för att jag är frustrerad över att ha avbrutit jobb och respekterat deras tid men de inte min

3. Behandla alla du möter hos din möjliga nya kund med respekt. En receptionist har större makt än du kan tro när det handlar om att se till att dina meddelanden kommer fram eller inte i framtiden.

4. Var förberedd. Se till att du har med dig allt du behöver, prover, broschyrer, priser, visitkort och allt du kan behöva.

5. Gör dig inte för hemmastadd hos kunden. Sprid inte ut ditt material över bordet innan du har fått lov att göra det. Det kan verka hotfullt.

6. Prata lite – lyssna mycket. Kontrollera samtalet med förberedda frågor om vad du vill veta om kunden. Flika in saker som visar att du känner till deras värld.

7. Använd ett vårdat språk även om din kund sitter och svär, spegla inte det med att svära själv. Akta dig för slang. Försök helt enkelt att vara en trevlig person, inte en cool person.

8. Erbjud inte lösningar direkt. Lyssna på vad kunden behöver. För min del känner jag mig bekvämare med att ta med mig allt kunden säger hem och därefter fundera ut vad jag kan hjälpa till med. Det brukar uppskattas av kunderna att man ger dem av sin egen tänkartid istället för att bara slänga fram en lösning direkt.

9. Klä dig snyggt. Snyggt betyder vårdat och genomtänkt. Det är lustigt med säljare ibland. De har en snygg kostym och slips, putsade skor och bra material, men de kan ha en granskog som sticker ut från näsan eller smutsiga naglar utan att märka det. Det handlar om yta. När en kund lyssnar på vad du säger studeras du dessutom i smyg efter saker att hänga upp sig på. Se till att det inte finns något negativt att hänga upp sig på.

10. Ha en positiv attityd. Det låter ju löjligt att säga men det hjälper kunden att känna förtroende för dig. Om du tror på det du säljer utan att bli flåshurtig och överentusiastisk så kommer det att märkas. Om det känns som att du är där för att hjälpa till, så kommer det att märkas. Om det känns att du lyssnar och analyserar kundens problem och situation så kommer du att sticka ut från det stora gäng av säljare som bara är krängare. Det är ofta ett smart samarbete kunderna söker, inte en person som säger ”kanon” som lösning på alla problem. Ett tips här är att du kan se dig som en läkare som ska diagnostisera en sjukdom hos kunden och komma med råd om behandling.

Nu finns det inga ursäkter längre

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap