Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Konsten att brainstorma


Konkreta och bra tips om att vara chef

Har du försökt att brainstorma med en tolvåring någon gång? Jag brukar göra det med min son, igår gällde det vad vi skulle äta för middag.

Så här låter det:

Jag - Ok, vi säger 1 maträtt var i tre minuter och så ser vi om det är något som passar alla i familjen.

Han nickar.

Jag - Kycklingsallad.

Han - Blä!

Jag - Men jag har ju sagt att du inte ska tycka, du ska inte säga någonting annat än din egen idé.

Han
- Då säger jag Pizza.

Jag - Då säger jag lammköttbullar.

Han - Blä!!!

Och så där fortsätter det. Han är expert på att dra ner mina idéer i smutsen. Med andra ord så fungerar han precis likadant som de flesta företag i Sverige. Hur fungerar det hos dig?


Här kommer några tips inför ditt nästa brainstormingmöte:

1. Mötet ska vara lättsamt så att alla som är med blir sugna på att bidra. Det ska vara bekvämt och så mycket som möjligt en miljö fri från egna agendor. Om du är chef har du en chans att verkligen vara ett föredöme genom att komma med något riktigt utflippat att starta med.
2. Någon måste hålla i mötet och se till så att alla tolvåringar hålls i schack så att deltagarna inte tänker så mycket på risken att göra bort sig. Berätta att ju galnare eller dummar idé – desto bättre. Det finns inga dåliga idéer, men gärna roliga som lockar till skratt.
3. Skriv ner alla idéer, gärna på en whiteboard så att idéerna syns och kan inspirera till nya.
4. När mötet stagnerar och folk börjar bli rosiga om öron och kinder är det bra om du har förberett några ”idéstartare” som får igång folk igen.
5. När alla idéer är nerskrivna är det dags att bedöma dem men bara på ett sätt – positivt. Det går inte att slå ner på idéer eftersom det slår ner stämningen och kan leda till att deltagare börjar försvara sina egna idéer istället för att vara vakna.
7. Testa idéerna på andra. Testa på medarbetare, anställda, kunder och andra som du litar på.
8. Genomför någon av idéerna och visa därigenom att mötet var viktigt.

Hm...En del företag ser brainstorming som flum – och andra ser det som en del i företagets strategi för att hänga med och kanske leda utvecklingen i sin bransch. Hur är det hos dig?

Lästips som andra har gillat

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs exempel på tipsbrevet Chefstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap