Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur blir man en bra chef?


Konkreta och bra tips om att vara chef

Hur man blir en bra chef

Många vill bli chefer för den status och lön det ger men allvarligt talat - många chefer har inte förstått innebörden med att vara chef och struntar i det så länge det bara står ordet chef i någon form på visitkortet. En del gillar bara att bestämma och peka med hela handen. Andra är kontrollfreaks och stryper syret för de anställda.

Jag tycker att det här är läskigt eftersom chefer har ett enormt ansvar för hur människor mår och följaktligen hur företaget fungerar.

Här följer därför några generella men väldigt enkla-att-förstå-tips för chefer som både vill ha respekt och få ut det bästa av dem de är chefer för.


Hur blir man en bra chef?

1. Uppmuntra folk genom att berömma dem. Låt folk veta att du uppskattar deras insatser. Det bästa sättet att få andra att följa dig är att få dem att må bra och känna sig duktiga.

2. Leta efter det goda i andra människor och påminn dem om deras bra egenskaper så ofta du kan så kommer du att få se mer av det goda och mindre av det dåliga.

3. Lyssna på vad dina anställda har att säga. I det som verkar vara allmänt gnäll kan det finnas ett frö till en konstruktiv lösning.

4. Var snäll när du tar upp misstag som gjorts av någon. Om du skapar en miljö där misstag är KATASTROF så får du fega medarbetare som inte vågar göra fel - och därmed inte gör något som sticker ut.

5. Var tydlig med exakt vad som är era mål och att det är tydligt när målet nåtts. Det finns inget som skrämmer medarbetare mer än en chef som man inte vet var man har. Gör det också tydligt varför målen ser ut som de gör och är som de är. Det finns alldeles för många anställda som går runt och inte fattar varför man jobbar åt ett visst håll och allt beror på chefer som inte kan förklara ordentligt eller som utgår från att alla ska fatta lika mycket som cheferna själva.

6. Se till så att du vet vad som är på gång i din bransch, din organisation och i din grupp. Kunskap ger dig verktygen du behöver för att planera framåt och fatta bra och välinformerade beslut.

7. Bestäm saker. Din personal vill se en chef som vet vad han/hon vill och inte velar omkring och skapar osäkerhet. Ta emot råd från personalen innan du bestämmer något , det är inget fel i det, men ta ansvar för beslutet själv.

8. Var en förebild. Du är den som sätter tonen för gruppen och de kommer att följa ditt goda exempel. Om du är slarvig kommer de att slarva. Om du är lat kommer de att bli lata. Om du däremot är energisk, idérik och vågar vara riktigt bra, så kommer de flesta att bli inspirerade och bli likadana. På många sätt får man de medarbetare man förtjänar. Tänk på vad du säger, vad du gör och hur du gör det.

9. Konsultera och delegera. Du kan inte göra allt själv och att göra personalen delaktiga kommer att sålla ut vilka personer du kan luta dig mot och få mer hjälp av. Testa folk och se vad de går för. Rätt personer kommer att gilla dig massor för att du ger dem chansen att växa samtidigt som du faktiskt kan få avlastning.

10. Ta ansvar för din grupps resultat. Det är du som ytterst är ansvarig för det. Om de presterar dåligt återspeglar det på dig. Därför, skyll inte ifrån dig. Jobba för att skapa förändring istället.

11. Fråga din personal, en och en, vad de vill åstadkomma vid andra tillfällen än utvecklingssamtalen. Alla människor jobbar mycket bättre om de har mål som involverar deras personliga mål och drivkrafter.

12. En gång till - Missa aldrig ett tillfälle att ge beröm - det gör det också mycket lättare för dig att ge negativ kritik som når fram när det behövs. Du blir mer trovärdig och inte en gnällspik.

13. Var rättvis. Favorisering, hur subtil den än må vara, skapar avundsjuka och förstör moralen. Det är viktigt att du inte visar att du faktiskt tycker bättre om någon person även om du gör det (för det gör du).

14. Ta hand om dig själv. Ibland är det chefens jobb att vara de anställdas soptunna och det ingår i jobbet. Hitta andra chefer att prata med och ventilera med, dra historier om idiotiska krav med, och helt enkelt få ett utlopp tillsammans med. En del anställda förnekar sig aldrig och du är alltid en idiot för dem eftersom du är chef. Släpp det så snabbt du kan och inse att det är ett pris som ingår i jobbet.

Ledarskap utan flum

Chefens bästa vän - ledarskap utan flum

Denna kompakta 300 sidor långa chefspraktika är proppfull av vardagstips för chefer. Författaren tar upp praktiska frågor som rekrytering, personalekonomi, lönepolicy mm. Huvuddelen av boken ägnas dock åt ledarskapets kärnuppgifter: Motivation, effektivitet, coachning, samarbetsklimat mm.
Liv & Ledarskap

Här finns råd om allt från rekrytering, hur man motiverar och ger feedback, till hur man skapar meningsfulla möten och säger upp medarbetare.
Tidningen Chef

Här får chefer lära sig att konkret bemästra vanliga problem som de råkar ut för i sin vardag. Det är bara att slå upp problemet och få tankeväckande råd.
Civilekonomen

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs exempel på tipsbrevet Chefstipset så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap