Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Behöver ditt företag förändras för att få fler kunder?


Smarta tips för företagare som vill framåt

Det kan vara svårt att se signalerna när man är mitt uppe i något. Det här är tydliga tecken på att du behöver förändra saker NU:

1. Du får fler och fler konkurrenter på din marknad

2. Marknaden blir mindre

3. Dina intressen och värderingar stämmer inte längre med tiden

4. Kunderna har sakta men säkert börjat försvinna eller lägger mindre order hos dig än tidigare

5. Det är inget kul att gå till jobbet på morgonen

6. Du ser att dina konkurrenter börjar ändra inriktningar

7. Det tar mer och mer tid att jaga efter kunder

8. Du förlorar nyckelpersoner till konkurrenterna

9. Ditt företag kan inte längre bära din livsstil

10. Du lär dig inget nytt

Hur många rätt/fel fick du? Ta det lugnt, vi är på väg framåt nu. Och det roliga är att det inte är så svårt att ta sjumilakliv ganska fort. Kolla på nedanstående viktiga tankar – var och en av dem kan direkt leda till mycket större framgångar för ditt företag.


1. Kundunderlaget
Fråga dig själv: Om du just hade köpt ditt eget företag, hur skulle du göra för att sälja mer till det kundunderlag som finns? Du kanske ser svaret direkt.

2. Pengar
Fråga dig själv: Om du hade en hög med pengar att investera i någon särskild del i ditt företag för att göra så stor förändring som möjligt, var skulle du lägga de pengarna då? Förstår du vilken intressant vinkel det här är? Du kanske måste rycka upp något med rötterna som bara ligger och lullar i ditt företag. Svårt att göra, men underbart när det är gjort.

3. Marknadsdominans
Fråga dig själv: För att bli marknadsledare inom ditt område i 10 år – var ska du lägga din tid och företagets resurser för att bli det? Wow! Tanken svindlar.

4. Renommé
Fråga dig själv: Vad kan du göra idag för att göra företagets renommé dubbelt så starkt och bra inom sex månader?

5. Vilket är läget just nu?
Fråga dig själv: Vad fungerar bra just nu och hur kan du få det att fortsätta att fungera bra? Den här punkten handlar om just eftertanke. Du ska inte börja veva med yxan för att du har den. Du ska inte laga saker som inte är trasiga.

6. Personal
Fråga dig själv: Vilka är de fem viktigaste personerna i min organisation och vad kan jag skapa för att de ska vilja stanna kvar länge? Tänk alltid på att dina anställda har en annan agenda än du har – ja så är det. Du måste jobba för att behålla dem, så du inte får en överraskning när de plötsligt säger upp sig. Då är det för sent att komma med lönepåslag, uppmuntrande ord och sånt.

7. Förändringsarbetet
Fråga dig själv: Hur snabbt och bra svarar vi på förändringar i kundernas liv, marknadens krav, teknikens utveckling, personalbehov och ekonomiska frågor? Det här är en punkt att verkligen ta på allvar. Vi lever i en tid där förändringarna kommer så fort att man knappt hänger med. Ta kontrollen och försök ligga före så mycket som möjligt.

Hur gick det?
De här frågorna är bra att ha med dig...jämt. Ja, varje dag är det bra att slänga ett öga på dem så att du behåller kontrollen.

Lästips som andra har gillat

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap