Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här gör du bättre avslut som säljare


Säljtipset – smarta tips för smarta säljare

Alla säljare vill bli bättre på att göra avslut. Det ligger i en bra säljares natur att bli vassare och duktigare på att sälja varje dag på jobbet. Men du vet hur det är, vi hamnar alla i samma bekväma hjulspår och missar det som vi kanske redan vet men har glömt bort lite.

Just därför ska vi ta en liten repetition i det är med att göra bättre avslut.


Här är 7 saker som tar dig fram till avslutet snabbare och bättre:

1. Tänk på hur du gör ett bra intryck
Du vet ju att du säljer dig själv först. Kunden köper DIG som person allra först och det inbegriper hur professionell du är i ditt jobb, hur stark integritet du har och hur det känns i magen när man har kontakt med dig. Ett uppriktigt leende och positivt språkbruk och att vara intresserad av kundernas problem gör allt det här jobbet. Ja, det är klart att du är hel ren och välvårdad också.

2. Tänk på att kvalificera kunderna
När du tagit bort så mycket som möjligt av kundens oro över vad du är för slags typ är det ditt jobb att börja samla in så mycket vettig information som möjligt. Det är nu du kommer att upptäcka (och besluta) om kunden verkligen har ett behov av det du säljer, om de har auktoritet att beställa och om de har pengarna att beställa för.

3. Tänk på att komma överens med kunden om behovet
Det är nu du summerar informationen du fått och ser till att du och kunden är överens om behovet. Kunden kommer att köpa för att du förstår dem, inte för att de förstår produkten eller tjänsten du säljer. Det är därför du måste ta fram och visa deras speciella behov och effektivt demonstrera att du förstår dem.

4. Sälj företaget
Din kunds andra köpbeslut handlar om ditt företag. Kunden undrar om ditt företag är seriöst och om du kommer att kunna leverera som du lovat. Här är det viktigt att du visar kunden allt bra som skiljer ditt företag från dina konkurrenter. Lär kunden mer om ditt företag, vilka slags kunder ni har, vilka produkter ni jobbar mest med och vilket rykte ni har på marknaden.

5. Fyll behovet
Nu är det dags att visa att du kan fylla kundens behov. Det är nu vi börjar prata produkt och priser och ditt jobb är att visa hur bra dina produkter/tjänster gör jobbet åt kunden och hur prisvärt det faktiskt är. Du ställer frågor för att jaga fram orosmoment så du kan ta bort dem för kunden. Det är viktigt att du letar efter kundens alla orosmoment och svarar på dem innan du börjar prata pengar. Om orosmomenten dyker upp senare i processen så hotar det hela ditt upplägg.

6. Fråga efter beställningen
Det är nu dags att fråga efter beställningen. Om din kund är en kvalificerad kund så gör du en sammanfattning av de fördelar ni kommit överens om och frågar sedan om du får beställningen. Sedan är du tyst. Allvarligt talat. Var tyst! Låt kundens röst vara nästa röst som hörs i rummet/telefonen. Om kunden har invändningar eller frågor så besvarar du dem och frågar om ordern igen - och är tyst.

7. Cementera beställningen
När kunden sagt ja är det dags att hälla cement runt er överenskommelse så att den står fast. Många säljare tror att säljprocessen är slut när kunden har sagt ja, men det är ofta ett misstag. För det första - när kunden har kommit över sitt motstånd att säga ja, så blir han/hon ofta lättad och då är det bra att kanske komplettera och göra ordern ännu större. Ni är partners nu och inte två motståndare. För det andra är det viktigt att du visar uppskattning och hjälper kunden att bli säker på att han/hon fattat rätt beslut. Du hjälper till genom att sammanfatta vad ni kommit överens om och återigen berätta hur bra det kommer att bli - att kunden har fattat ett smart köpbeslut.

Sveriges populäraste säljhandbok

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:



Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap