Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 tips om hur du gör din hemsida mer användbar för dina besökare.


Internetaffärer – tips för alla som vill göra bättre affärer på nätet

1. Lär oss något.
Du kan massor av saker som vi inte kan. Gör din hemsida till en kunskapsresurs för oss som vill veta mer om ditt ämne (Det är därför vi är där). Berätta det mest spännande med din värld för oss. Dra gärna den där historien som du berättar på middagar, det där som "folk" inte tycks veta eller aldrig kan fatta. Ju mer du berättar för oss i olika portioner, desto mer är vi benägna att kalla dig expert på ditt område.

2. Gör din värld enklare för oss.
Du kan din värld och har tänkt på hur den kan göras enklare. Om jag anlitar en webbdesigner är jag inte intresserad av att höra haranger med fikonspråk eller hur svårt och svettigt det är för honom att ordna det jag vill ha gjort. Jag vill veta om det går. Gör alltid dina svåraste saker enklare för oss. Visa oss sammanhangen utan att tråka ut oss. Ge oss checklistor för vad vi bör tänka på. Ha en sida där du svarar på de allra vanligaste frågorna kunderna ställer till dig.

3. Behandla din sida professionellt.
Gör dina kunder imponerade över dina svar och dina svarstider så långt du bara kan. Använd dig av autosvarstjänster när du inte kan svara för att du är bortrest eller har andra hinder. Se till så att bollen så snabbt som möjligt ligger hos dig så att dina kunder kan fortsätta med sitt utan att undra över om du ska svara eller inte.

4. Visa att du är vår vän.
Ge bort något gratis som tack för att du fått vår tid. Jag har, som du redan vet, gratis marknadsföringstips på www.redaktionen.se och även om inte alla besökare köper böcker av oss så vill jag att de ska få något som tack för att de kommit. Målet är naturligtvis att när behovet av marknadsföring kommer upp för dem så ska det vara mig och boken Gerillaföretagaren de ska känna mest förtroende för. Hur ska du göra för att få dina kunders förtroende på sikt? Hur ska du visa att du har kommit för att stanna? Hur ska du visa att du kommer att finnas där när de behöver dig?

5.Gör sidan tillgänglig för oss
Gör det lätt för oss att hitta på din sida. Gör det lätt för oss att beställa det vi vill ha på alla möjliga sätt som finns. Många människor är rädda för att beställa via nätet. Ge dem ett telefonnummer och ge människor som inte vill ringa en adress att skriva till.

6. Hjälp oss att fatta vettiga köpbeslut.
Berätta allt du kan om din produkt eller tjänst. Visa vilka andra som köpt och använt din produkt och vad de tyckte. Visa vad oberoende personer, till exempel journalister tycker om din produkt. Tänk på att alla inte är intresserade av att köpa din produkt (det är omöjligt). Sikta därför inte in ditt innehåll på alla i hela
världen. Sikta in dig på den grupp av människor du tror är dina mest sannolika kunder och ge dem all information du kan tror att de behöver. Gör oss också trygga med våra köp genom att erbjuda oss generösa garantier. Du vet ju att generösa garantier visar oss att du är beredd att stå för din produkt.

7. Ha en privatpolicy
Visa vad du har för avsikter med insamlandet av mailadresser. Alla som prenumererar på våra gratis tipsbrev eller som är kunder till Redaktionen ska veta att adresserna stannar innanför våra dörrar. Hur är det med ditt företag? Vet alla som registrerar sig för ditt nyhetsbrev eller som är kund hos dig vad du gör med deras adresser? Om inte - berätta det så att kunderna vet det och är beredda på konsekvenserna av det.

8.Visa en tydlig position.
Titta på dina konkurrenters hemsidor och känn efter vad som saknas där. Erbjud en annan blandning av innehåll på din sida. Du vet vid det här laget att de allra flesta kommer till din sida för att de har ett behov av något. De letar efter något de saknat. Berätta inte att: "Vi har en ny hemsida, gå gärna in och titta hur snygg den är" = SNARK SNARK.Berätta vad man får om man går dit istället. Det är då du både kan rannsaka dig själv om vad man faktiskt får och på samma gång visa varför någon ska komma dit.

9. Ha en levande sida
Alldeles för många företag sätter upp en hemsida med stor entusiasm (Alla har ju en, då ska vi också ha en) men efter ett tag kastas den ut i kylan och för en tynande tillvaro i ingentingvärlden. Visa att din sida är aktiv och inte ett "sminkat lik". Det är först då det börjar hända saker. Glöm aldrig att din hemsida inte är en broschyr, det är en levande plats där du kan få saker att hända som hjälper dina kunder. Tänk alltid i kundfördelar när du lägger in nytt innehåll på din sida. Det är då du vinner respekt från besökarna - och det är då du kan få förmånen att börja räkna många av dem som dina nya kunder.

10. Skapa interaktivitet.
Erbjud dina besökare att vara med på olika sätt. Be om våra åsikter så kommer du att få dem. Be oss om tips så får du tips. Be oss länka till din sida så kanske vi gör det.

220 smarta tips som ger dig mer trafik på tre veckor

Öka trafiken till hemsidan

"Jag får faktiskt säga: Äntligen slut på svettiga nätter när man drömmer mardrömmar om att ramla ner i rankingen. Google är toppenbra som trafikmagnet men när man faller i rankingen (jag har gjort det flera gånger) så känner man sig som ett vilset barn utan att ha någon att fråga. Den här boken har hjälpt mig att ta tillbaka kontrollen."
Helena Rosén, Stockholm

”Det som var bra med boken var det enkla, lättlästa upplägget – man kunde först snabbt skumma igen alla 220 förslagen och sedan lätt gå in lite djupare på de man tyckte vara lite extra intressanta – utan att behöva plöja igenom en massa kapitel, sidor osv. Boken hjälpte mig att hitta nya, kompletterande sätt att driva trafik än de jag själv kommit på – även om många sätt låter bra i teorin men i praktiken ändå kanske inte är så lätta att genomföra – av olika skäl – utan att det för den sakens skull är något fel med förslaget. Kort sagt – bra jobbat – en enkel lathund med ett ”stort” innehåll.”
PeA Scotte, Scotten IT-consulting

"Jag gillar formatet och att den är skriven på ett kort och koncist sätt, och inte innehåller en massa utfyllnad som böcker ofta brukar göra. Det behändiga formatet gör att det känns som en lättläst bok, vilket också visar sig när man börjar läsa. Tipset som jag framförallt har använt mig av, och som rättfärdigade hela bokköpet, är att göra min site mobilanpassad (61). Det här är en mycket bra bok med många inspirerande tips och idéer för dig som håller på att starta ditt företag och behöver komma igång med en site."
Thomas Svensson, Åmotfors

”Jag lärde mig saker jag aldrig visste fungerade . Den har hjälpt mig förstå hur viktigt det är med SEO och sökord. Boken är bra, lättläst och bra som uppslagsbok.”
Kent Markström

”Boken fräschar upp mitt kunnande och så brukar jag ge den i handen åt anställda som tycker att vi ska ha mera "häftiga grejer" på hemsidan. På detta sätt så kan jag mätta min sadistiska hunger när den som ville ha "häftiga grejer" börjar tveka på häftigheten och jag får säga: Det var ju det ja' sa'.
Den är bra för nu har webbdesignern i grannen snott den - och jag tror knappast att jag ser den mera. MEN det är OK för han gör våra hemsidor (hoppas han har läst boken väl).”

Mats Sandvik, T E T R I X

”Den fick oss att tänka på saker som vi inte tänkt på tidigare och kunde tillämpa tips från boken som vi inte kände till sedan tidigare.”
Hanna D, Canvasbutik.se

"Det är enkla tips som inte kostar småföretagaren någonting som hjälper till att få trafik genom enkla medel, tänk utanför boxen och gör det svåra enkelt."
Martin Rimsberg, Viviere AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 17 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Läs exempel på tipsbrevet Internetaffärer så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap