Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kan man älska sina kunder?


Smarta tips för alla soloföretagare

Blir du lycklig varje gång en kund kommer in genom dörren, ringer eller skickar en förfrågan per e-post? Som småföretagare blir man ju det. När du beställer en bok från oss till exempel så gör du det antagligen på hemsidan. Varje gång det kommer en beställning har jag styrt e-posten till min mobiltelefon så det kommer ett sms dit. Jag har också laddat ner Johnny Weismullers Tarzanvrål och lagt in som sms-signal i mobilen.
Så när din beställning kommer får jag veta det direkt. Jag kanske står i kön på ICA eller sitter i bilen eller är på väg till en kund. Och varje gång tackar jag för din beställning rakt ut i luften, var jag än är.

- Tackar tackar!

Varför? Dels så är det naturligtvis roligt men det är också viktigt att ha koll på att Tarzan vrålar tillräckligt många gånger om dagen så jag kan bo kvar i min lägenhet, ha ett hus på Gotland, handla mat och ha min bil kvar. Varje gång Tarzan vrålar så är det en barometer – en ja-röst för att jag ska få fortsätta ett tag till med att hjälpa mindre företag att förstå hemligheterna med att sälja mycket mer och marknadsföra sig mycket bättre.

Så hur ska du få Tarzan att vråla oftare för ditt företag? En del av det här är att jobba med definition på vad ditt företag är. När någon frågar vad du gör, vad svarar du då?

1. Jag har en klädbutik
Eller
2. Jag gör tonårstjejer snyggast i hela skolan.

Överdrivet? Nej! Jag skrattade själv åt Jan Carlzons två attitydexempel i boken ”Riv pyramiderna” när någon frågade två personer med samma arbetsuppgifter vad de gjorde:

Person 1: Jag hugger den här stenen fyrkantig
Person 2: Jag är med och bygger en katedral

Det finns alltid risk att sånt här blir för klämkäckt och det är inte det du ska sträva efter såklart. Det viktiga är att se vad ditt företags uppdrag egentligen är, så du inte bara har det med dig själv, utan också kan förmedla det till andra så snabbt att de direkt förstår vad du kan göra för dem. Du gör det till bordsgrannen på festen lika mycket som till den nya kunden eller till pressen.

Öva nu. Ta fram en mening med ditt företags uppdrag som du kan använda nästa gång någon frågar vad du gör.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs exempel på tipsbrevet Soloföretagaren så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap