Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får nya kunder att aldrig hinna tänka på din konkurrent


Smarta tips för företagare som vill framåt

En oroande sak med många företag är att de missar kunder som hör av sig till dem. Det vet du säkert av egen erfarenhet. Du hör av dig till ett företag och vill köpa något. En vecka senare får du ett svar eller kanske en offert. Då har du redan gått vidare. De missade dig. Det här problemet är det oerhört viktigt att du tar bort helt och hållet i ditt företag. Om en möjlig kund hör av sig ska du slänga allt åt sidan och ägna all tid åt att visa den kunden att det är dig de ska köpa av.


Här är en viktig lista som hjälper dig att fånga upp alla som kontaktar dig/er:

1. Vet du och din personal vad som ska skickas vid olika typer av förfrågningar?

2. Har du elektroniska versioner för dem som vill ha det via e-post eller kanske nedladdningsbara från din sajt?

3. Har du uppdaterat och relevant material i tryckt form för dem som föredrar det?

4. Har du faxversioner för dem som vill ha material via fax?

5. Har du personal och teknik som alla är informerade om så att informationen kommer iväg snabbt?

6. Har du rutiner för att fånga upp alla förfrågningar så att de kan behandlas kontinuerligt och av alla berörda? För att inte riskera att saker hamnar mellan stolarna är det bra att ha någon form av databas som berörda i ditt företag har lätt tillgång till (eller en plastlåda där det står ”Möjliga kunder ” på).

7. Har du rutiner för att ta hand om och utvärdera förfrågningar innan du skickar dem vidare till dina säljare?Det här kräver såklart en egen definition på vad som är kvalificerade förfrågningar. Definitioner som alla känner till. Ditt jobb är att ta fram frågor att ställa till möjliga kunder för att avgöra hur intressanta de är.

8. Har du rutiner för hur ärenden skickas vidare till säljare?
Förfrågningar är värdelösa om de inte snabbt skickas till rätt säljare för uppföljning. Din distribution av ärenden kan aldrig bli tillräckligt snabb, så enkelt är det. Helst ska säljaren få ärendet en sekund efter att kunden har ringt. Och säljaren ska se alla förfrågningar som prioriterade uppgifter. Det är lika viktigt. Många är de affärer som ruttnat bort på gula Post-It-lappar. Fundera på vilka de lättaste sätten för just er är att få fram kontakten till säljaren. Det kan vara via e-post, telefon (eller att du ropar genom lokalen)

9. Har du rutiner för att ta hand om och/eller vårda kunder som inte är i köptagen just nu?
Säljare fokuserar (och det ska de) mest på folk som vill köpa nu eller snart. Men, det är viktigt att förstå att det finns en stor grupp som hör av sig till dig som inte är beredda riktigt än. De rutiner du har för att ta hand om kunder som uppenbarligen är intresserade men inte är beredda att slå till direkt kommer att ge dig massor av nya affärer. I de här fallen handlar det om relationsbyggande och det kan göras på flera sätt:
  • Du kan ringa dem ibland
  • Du kan e-posta
  • Du kan ha ett elektroniskt eller ett fysiskt nyhetsbrev
  • Du kan se till att de här framtida kunderna hamnar på dina andra utskickslistor.


  • Hemläxa: Fundera över vilka av dina framtida kunder som just nu står på sparlåga och vad du kan göra idag för att de ska tänka på dig först när de står beredda att köpa nästa gång.

    Hur du vinner över konkurrenterna - varje dag

    Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

    "Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
    Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

    ”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
    Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

    ”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
    Ado, Radio Göteborg

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

    Lägg gärna till mig som vän på Facebook

    Läs mer om den här sajten här

    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    För alla företagare som vill framåt
    Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




    Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap