Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Saker att göra när affärerna går trögt


Smarta tips för alla soloföretagare

Ibland händer det inget. Telefonerna är tysta och ingen vill något. Du känner paniken komma krypande. Har kunderna glömt bort dig? Här är fem saker du kan göra för att förebygga just det.


1. Om du har en lista med e-postkontakter – skicka ett brev till dem med något smart som hjälper dem i sitt dagliga jobb. Det gör dem glada över att finnas på din lista samtidigt som de blir påminda om att du finns och att de faktiskt behöver dig och det du kan erbjuda.

2. Påminn dem du har haft kontakt med tidigare – de som ska ”fundera” lite mer innan de slår till. Ha med ett specialerbjudande på något under en begränsad tid.

3. Gör saker du inte gör annars. Kanske går igenom alla branschtidningar och letar efter möjliga uppslag, kunder och idéer. Gör samtidigt en egen presslista baserad på de journalister som skrivit artiklar om din bransch så du är beredd nästa gång du ska skicka ut ett pressmeddelande (Va, har du aldrig gjort det?!! – läs under marknadsavdelningen för att se hur du ska göra)

4. Gör något kul – något annat än att jobba. Det är alltid värt det. När du kommer tillbaka till jobbet har du ny energi och, se där, där står telefonen och listan med alla du skulle ringa. Ring dem nu!

5. Om du aldrig har sålt per telefon förut- pröva det som ett experiment. Ring upp några företag. Se det som en lek, presentera dig och se vad som händer.

Vad allt egentligen kokar ner till är att handlingar är bättre än ickehandlingar. Det går inte att tänka sig till att kunderna ringer – du måste göra något konkret för att få kunderna att tänka på dig.

Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs exempel på tipsbrevet Soloföretagaren så du vet vad du får

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap