Rivstart.se
Allt du måste veta om att starta eget

I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

9 skäl till varför du och jag och alla andra köper saker


Säljtipset – smarta tips för smarta säljare

Marknadsförare krånglar ibland till det för mycket i sin iver att vara coola, snitsiga och trendiga i sina budskap och tänker inte på att det egentligen är ganska enkla behov som styr oss varje dag.

Idag ska du få en härlig uppgift. Vi ska först snabbt kolla varför vi köper saker och du kan checka av om det du säljer tillfredsställer några av de vanligaste skäl som finns för att du och jag ska öppna plånboken.


Här är nio skäl till varför du och jag köper saker

1. Vi vill tjäna mer pengar (ha högre lön eller ha mer pengar över, mer pengar helt enkelt)

2. Vi vill spara pengar (Vi vill spara till ett större inköp eller känna oss säkrare eller bara känna att vi får pengar över till annat)

3. Vi vill spara tid (Jobba mindre med något, få tid till viktigare saker)

4. Vi vill se bättre ut (inte bara snyggare utan se bättre ut i omvärldens ögon)

5. Vi vill lära oss något nytt (För egen tillfredsställelse eller för att nå mål)

6. Vi vill leva längre (Komma i form, äta bättre, känna sig mer hälsosam)

7. Vi vill ha det bekvämt ( Slippa problem av olika slag, ha ett bekvämare liv utan strul)

8. Vi vill bli älskade (såklart)

9. Vi vill bli populära (beundrade, respekterade - allt ljus på MIG)


Din uppgift
Ta var och en av de här punkterna och fundera över hur du kan hjälpa dina kunder att få de önskningarna uppfyllda om de köper av dig, så kommer du att få massor av härliga argument i din marknadsföring.

Nu finns det inga ursäkter längre

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotall böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Lägg gärna till mig som vän på Facebook

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:




Rivstart.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap